Strategi Pemberdayaan Budaya Minat Baca Santri TPQ Dalam Meningkatkan Literasi
Abstract
This research discusses the cultural empowerment of students' interest in reading at the Al Ikhlas Qur'an Education Park, Petarukan, Pemalang. Developing an interest in reading is important because reading is the main thing for children to gain knowledge and experience. The method used in this research is a qualitative descriptive method. The results of this activity show why students are less interested in reading. Santri are always lazy, think reading is a boring activity, and many do not understand the importance of reading books. Efforts made are to understand the importance of reading, namely by using the storytelling method to increase children's literacy and holding reading events together and freeing students to choose the books they want.
References
Christin M., Obadyah A., Ali D., 2021. Transmedia Strorytelling. Aceh , Syiah Kuala University Press
Darmadi, 2008. Membaca Yuk. Bogor , Guepedia
Darnis, S. (2018). Aplikasi Montessori dalam pembelajaran membaca, menulis dan berhitung tingkat permulaan bagi anak usia dini. Jurnal Caksana, Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1-10.
Hasanah, U. M. R. U. (2012). Budaya Membaca di Kalangan Anak Muda. Candi, 4(2).
Husna, A. N., Yuliani, D., Rachmawati, T., Anggraini, D. E., Anwar, R., & Utomo, R. (2021). Pemberdayaan literasi digital untuk pengembangan perpustakaan berbasis inklusi sosial di desa sedayu, muntilan, magelang. Community Empowerment, 6(2), 156-166.
Moleong, Lexy J. 2010. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya
Saputra, Wiko. 2006. Kuliah itu Gampang. Cibubur , Visimedia
Saputri, E. (2021). Peran Pemerintah Dalam Meningkatkan Minat Baca Melalui Pojok Baca Digital (Pocadi) Di Kota Lhokseumawe, Aceh. Jurnal Informasi, Perpustakaan, dan Kearsipan (JIPKA), 1(1), 27-39.
Sarumpaet, R. K. T., & Eyre, R. (2016). Berpikir Tentang Pembangunan Karakter Anak, Bacaan Anak Indonesia? 1. In Seminar Nasional Sastra Anak (pp. 1-169).
Sudaryanto, S. (2020). Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi Kelima Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia (Perspektif Filsafat Pendidikan Bahasa). Lateralisasi, 8(2), 92-99.
Sugiono. 2014. Pendekatan Kualitatif. Bandung: Alfabeta
Trijayanti U., Ernawati L., Budiarto A. 2017. Pengaruh Metode Strorytelling Mengenai Bencana Banjir Terhadap Optimalisasi Working Memory Pada anak usia dini 4-6 Tahun. Psi Unjani
Yuliani, W. (2018). Metode penelitian deskriptif kualitatif dalam perspektif bimbingan dan konseling. Quanta, 2(2), 83-91.