Strategi Pemberdayaan Budaya Minat Baca Santri TPQ Dalam Meningkatkan Literasi

  • Muslikhatun Nazilah UIN K.H Abdurrahman Wahid Pekalongan
  • Khaerunnisa Tri Darmaningrum UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan
Keywords: Pemberdayaan, Minat Baca, Santri

Abstract

This research discusses the cultural empowerment of students' interest in reading at the Al Ikhlas Qur'an Education Park, Petarukan, Pemalang. Developing an interest in reading is important because reading is the main thing for children to gain knowledge and experience. The method used in this research is a qualitative descriptive method. The results of this activity show why students are less interested in reading. Santri are always lazy, think reading is a boring activity, and many do not understand the importance of reading books. Efforts made are to understand the importance of reading, namely by using the storytelling method to increase children's literacy and holding reading events together and freeing students to choose the books they want

References

Christin M., Obadyah A., Ali D., 2021. Transmedia Strorytelling. Aceh , Syiah Kuala University Press

Darmadi, 2008. Membaca Yuk. Bogor , Guepedia

Darnis, S. (2018). Aplikasi Montessori dalam pembelajaran membaca, menulis dan berhitung tingkat permulaan bagi anak usia dini. Jurnal Caksana, Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1-10.

Hasanah, U. M. R. U. (2012). Budaya Membaca di Kalangan Anak Muda. Candi, 4(2).

Husna, A. N., Yuliani, D., Rachmawati, T., Anggraini, D. E., Anwar, R., & Utomo, R. (2021). Pemberdayaan literasi digital untuk pengembangan perpustakaan berbasis inklusi sosial di desa sedayu, muntilan, magelang. Community Empowerment, 6(2), 156-166.

Moleong, Lexy J. 2010. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya

Saputra, Wiko. 2006. Kuliah itu Gampang. Cibubur , Visimedia

Saputri, E. (2021). Peran Pemerintah Dalam Meningkatkan Minat Baca Melalui Pojok Baca Digital (Pocadi) Di Kota Lhokseumawe, Aceh. Jurnal Informasi, Perpustakaan, dan Kearsipan (JIPKA), 1(1), 27-39.

Sarumpaet, R. K. T., & Eyre, R. (2016). Berpikir Tentang Pembangunan Karakter Anak, Bacaan Anak Indonesia? 1. In Seminar Nasional Sastra Anak (pp. 1-169).

Sudaryanto, S. (2020). Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi Kelima Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia (Perspektif Filsafat Pendidikan Bahasa). Lateralisasi, 8(2), 92-99.

Sugiono. 2014. Pendekatan Kualitatif. Bandung: Alfabeta

Trijayanti U., Ernawati L., Budiarto A. 2017. Pengaruh Metode Strorytelling Mengenai Bencana Banjir Terhadap Optimalisasi Working Memory Pada anak usia dini 4-6 Tahun. Psi Unjani

Yuliani, W. (2018). Metode penelitian deskriptif kualitatif dalam perspektif bimbingan dan konseling. Quanta, 2(2), 83-91.

Published
2024-06-29
How to Cite
Nazilah, M., & Darmaningrum, K. (2024). Strategi Pemberdayaan Budaya Minat Baca Santri TPQ Dalam Meningkatkan Literasi. Jurnal Selasar KPI : Referensi Media Komunikasi Dan Dakwah, 4(1), 75-83. https://doi.org/10.33507/selasar.v4i1.1727
Section
Articles